söndag 25 november 2007

Trakasserier undanbedes!

Idag har vi fått reda på att en av er som är med och tävlar här på bloggen, har fått en rad underliga kommentarer på sin blogg, från en ANONYM avsändare. Har lagt märke till att ett flertal av er som är och har varit med här, har kommentarsgranskningen aktiverad. Är det fler av er som har fått underliga kommentarer? Här på bloggen har vi också fått några stycken, men inte alls i den här utsträckningen. Nedanstående är ett URVAL av dessa kommentarer som har dykt upp hos den "tävlande"! Allvarligt talat... Mina (i detta fall Madeleine) kommentarer till varje enskilt påhopp, står i rött efteråt.

"Hur kan du vara med och tävla... när du mixar papperen på konstigt sätt? Det är ju helgerån... att mixa papper... jobbar man med Elsie papper är det självklara valet... att då använder man bara Elsie papper... Man använder papper som hör i hop så att säga." Vem bestämmer vilka papper som ska blandas? Är det inte jag som skapar som bestämmer vilka mönster och vilka märken jag ska använda till MIN layout?

"Varför lägger du ner så mkt energi på att göra "röriga layouter" till ett litet ord? det gäller väl bara poäng och då kan man väl göra det enkelt... med att bara skriva lite och möjligen trycka ditt ett kort?" Om man vill, kan man självklart göra enkla layouter och bara trycka dit ett kort. Men varför ödsla tid och material på något så idiotiskt? Vi vill väl alla skapa något som åtminstone går att vara stolt över själv?

"Varför tävlar du på ett litet ord... det är ju ingen tävling då det lottats!!! då kan man ju inte få fram vem som egentligen har gjort den finaste och välarbetade lo n!!!" Hur får man fram vilken lo som är den finaste och mest välarbetade layouten? Här är det inte det som är det viktigaste, utan det är texten...

"Konstiga saker här... tävlar du med detta?" Och vad har du, Anonym, med detta att göra? Vad som däremot är konstigt, är att du lägger ner så mycket energi på att sänka en annan människas skaparglädje.

"Hur kan du hinna med alla utmaningar och extrautmaningar på ett litet ord... märkligt!!! Har du insider information eller????" Knappt det är värt att kommentera... men om så vore fallet, kan man ju tycka att personen ifråga borde ha full poängpott, eller hur?

Vad resulterar allt detta i? Man kan fråga sig varför man trakasserar en annan människa på det här viset. Är det fler av er därute som har fått dessa kommentarer, är jag tacksam över om ni mailar och talar om detta. Vad hände med glädjen i att få skapa, att skriva och för all del, även bli publicerad - på den här bloggen, liksom på många andra? Hur kan en ANONYM person kunna fortsätta att trakassera utan att stå för sina ord? Imorgon blir det med största säkerhet någon fortsättning på det här. För tillfället väljer vi att ta det lugnt.

Till alla er som är med och gör den här bloggen det den är, tack! Vi hoppas att ni hittar inspiration i ER EGNA SKAPARGLÄDJE!

20 kommentarer:

Katarina76 sa...

Vad hämskt och vad otroligt onödigt och dumt att hålla på på det viset! Hoppas den/de som fått de här komentarerna inte tar åt sig av det :(
Jag har inte fått några sådan komentarer, att jag aktiverat komentarsgranskning på min blogg beror på att jag fått massa porr länkar och annat mer eller mindre sjukt skickat i komentarer, alltid till inlägg som har med min lilla Tella att göra. Nog så jobbigt och obehagligt, men inte scrapp relaterat alltså.
De ända knepiga komentarerna jag sett annars är dem som någon (också annonym) postat här förut, inte så dumt som det i exemplen, men en massa små gnäll om allt och inget, men det var ju ett tag sedan jag såg några sådana. Kanske inte alls är samma person, vad vet jag.

Anonym sa...

Fy vad tråkigt med sån'a kommenterarer. Hur orkar man lägga sin tid på sån't?? Själv har jag inte fått några kommentarer i den stilen.

Anonym sa...

Ja vad ska man säga. Det finns idioter överallt. Internet är inget undantag.

Hoppas de lägger av!

maxell sa...

Dylika kommentarer har inget som helst värde. Så den eller de som råkar ut för dem ska inte ta åt sig för fem öre. Å detta gäller oavsett om de är skrivna anonymt eller inte.

Jag har själv inte fått några i den stilen. Min kommentarsgranskning är på för jag vet att det finns en risk att du blir spammad med - ursäkta uttrycket - skit(snack) annars.

Anki sa...

Vad ledsen jag blir när jag läser det här. Hur kan man sjunka så lågt att man håller på så där. Man kan ju fundera vad den som skrivit har för syfte med sitt eget scrappande. Inte kan det vara skaparglädje i alla fall, möjligen girighet och vilja att kamma hem priser och andras gillande. Skitlöjligt, tycker jag att det är. Och sen vågar man inte ens stå för det.

Till den som drabbats, vem det nu är, vill jag skicka en stor kram. Kommentarerna säger mer om den som skrivit den än om dig.

Själv har jag klarat mig hittills, trots att jag inte har någon granskning.

Anonym sa...

Men, vilka skruvade kommentarer. Hur kan man skriva nåt så dumt. Skulle man inte t ex få blanda vilka papper som helst. Det kan väl ingen annan bestämma över.

Själv har jag inte fått några sådana kommentarer och jag har inte heller granskningen på.

Anonym sa...

Vad jag blir ledsen.. Så mycket sjuka människor det finns! Jag hade själv inte ens orkat bli arg, som jag mår nu, utan bara nedbruten..
Hoppas att det slutar.. Även annonyma kommentarer är spårbara och på dessa kommentarer ni tagit upp går det utmärkt att polisanmäla!!

Själv har jag missat massor, ser jag, för min dator har varit jättekonstig i helgen.. :(

Att jag har ordidentifiering hade jag ingen större aning om, det skötte mitt "hotell" om själv.. :D

Anonym sa...

Tyvärr är ju Internet ett alldeles utmärkt ställe att mobba någon, utan att man själv blir misstänkt. :-(

Personen som har skrivit kommentarerna verkar ju varken ha fattat vad scrapbooking eller EttLitetOrd innebär!
I scrapbooking kombinerar man ju sina sidor på precis det sätt man själv känner för och vill och anser passar just *här*.
Och EttLitetOrd är ju helt enkelt "bara" ett sätt att få inspiration till att scrappa sin historia, men kanske med en titel man först inte tänkt sig.

Jag har inte fått några kommentarer av denna kaliber, men så är det väkl bara 2peas-medlemmar som kan kommentera min alster... ;-)

Anonym sa...

OTROLIGT!!! Lägger nån energi på att skriva sånt?!?

Tack och lov har jag sluppit några såna kommentarer, men dyker de upp så vet jag nu i alla fall om att det inte gäller mej personligen...

KRAM på er alla; speciellt Kristina & Madde som driver en underbar blogg!

Anonym sa...

Ja det är bara att inse att det finns idioter överallt!
Kram Madde och Kristina föe att ni finns och tog upp detta och stöttar berörd person.

Anonym sa...

Men fyy så tråkigt!! Hoppas "anonym" hittar något bättre att lägga energin på än att sprida elaka kommentarer!

Joy for Health sa...

Skojar ni? Förekommer verkligen sånt här även inom vår härliga scrapvärld? Fy faan rent ut sagt! Hur kan människor bete sig på det viset! Alla skapar vi på helt olika och helt personliga sätt, det är ju just det som är underbart med att scrappa, att man får ha sin egen stil. Jag tycker att det är oerhört bra och viktigt att ni tar upp det här! Själv har jag inte behövt vara med om nåt sånt här än, och det är jag glad för. Vem/Vilka som än håller på, sluta genast! Du/Ni glädjer ingen på det sättet. Låt var och en få ha sin personliga stil.

Anonym sa...

Nämen gud vad hemskt!!! Finns det alltså folk som sitter och kommenterar sådär elakt och dumt! Man är väl lite naiv när man tror att sånt inte existerar i scrapvärlden och nu blir man allt omruskad när man läser det. Man får ALDRIG ALDRIG glömma att man skapar precis som man vill och för sin egen skull så bry er inte om såna idiotiska kommentarer.

MissMian sa...

Fy vad hemskt!! Fattar inte hur man är funtad om man håller på så! Tänker på den stackaren som fått dessa kommentarer!!! Massor av kramar till den personen och för allt ivärlden ska du inte ta åt dig! Det är säkert bara någon sjuk avundsjuka som ligger bakom!

Joanna sa...

Jag blir helt chockad av att läsa detta..! Vad har någon annan med att göra hur andra skapar? Jag personligen skiter högaktningsfullt i om andra anser att mina papper passar ihop eller ej, och det är sällan jag håller mig till en och samma kollektion eller ens papperstillverkare på en layout. Jag tror att personen som skriver dessa enormt korkade kommentarer själv skulle behöva en och annan lektion i kreativt skapande istället för att leka kunnig och läxa upp andra..!

Anonym sa...

Jag trodde verkligen inte att något sån här förekommer bland folk med en så kreativ och lustfylld hobby! Och jag hoppas verkligen att ni som blivit utsatta för dessa påhopp inte tar åt er....för som Anki säger...det säger mer om den/dom som sagt det än om er! Fortsätt att skapa med din egen stil och med din egen känsla för dina minnen!
Kanska är det så att "anonym" inte har några trevliga minnen att skapa eller en egen drivkraft och känsla för färg o form.
Säkert ren avundsjuka!

Anonym sa...

Det verkar ju ofattbart!! Att bry sig om att kommentera hur man blandar papper och lägga sig i om folk deltager i utmaningar osv. Verkligen heltokigt.. Hoppas personen/personerna tar sitt förnuft till fånga och behåller dessa kommentarer för sig själv!
Kram på er!

Anonym sa...

Öhhh, vad ska detta föreställa!!!!
Jag trodde inte att det skulle finnas nån så töntig, att den personen orkar sitta och skriva såna komentarer, om du som gjort det, eventuellt skulle gå in och läsa här, så har du kanske uppnåt det du eftersträvat, UPPMÄRKSAMHET!!!!!
Sätt dej och ägna dej åt scrapping all vaken, ledig tid istället, så kanske det kan komma fram en liten snäll och trevlig sida hos dej också, som hos alla andra scrappare, som önskar varandra lycka till och hejar på, så kan du säkert få bli sedd, utifrån ditt skapande istället.
Förhoppningsvis är du inte omöjlig att omvända!!!!

webmosterhelene sa...

Oj! Jag blir alldeles chockad, att man överhuvudtaget kan skriva såna saker till andra människor! Skapandet är ens eget, hur man väljer att matcha papper och dekorationer är ens egen ensak!

Olika konstnärer säger inte till varann att si eller så kan du inte göra, för allt är konstnärens eget verk. Så är det för oss oxå!

Jag blir riktigt riktigt upprörd faktiskt och jag hoppas att den eller de som blivit drabbade förstår att det inte handlar om deras skapande utan om en person som saknar empati och insikt!

Fortsätt skapa, och gör det precis som ni vill!

Anonym sa...

Vad tråkigt att någon skriver sånt där! Det ser ute som den anonyma är avudsjuk eller nåt. Jättetråkigt!!