onsdag 26 september 2007

Regler!!! (ändrade 25 oktober)

Det som är ändrat, har fått röd färg. En del är borttaget.

  • Ni får bara använda ordet i den formen det står skrivet. Inga böjningar eller sammansättningar tillåts!
  • En LO och ett poäng per person gäller!
  • Eftersom detta är en ordutmaning, är det viktigt att det finns text på din LO. Med andra ord går det inte bara att göra en underbar LO med ordet som titel.... det måste även finnas en text. Och den texten måste bestå av minst några meningar!
  • Det är bara layouter som är tillåtna. Inga kort, inget altered, inga album... Däremot har vi inget att säga om vilket format du scrappar i.
  • I titeln på det inlägg där du lägger upp din LO, är vi tacksamma över om det står "Ett litet ord #... " så att vi lätt kan hitta din LO!
  • Titeln på din LO får vara precis vad du vill, så länge den innehåller aktuell veckas ord!
  • Ni mailar oss er LO (max storlek 500 pix på bredden) till ettlitetordmail@gmail.com.
  • För er som har en blogg eller hemsida, ladda upp er LO där och lämna en kommentar på vår blogg om att du har laddat upp - då får fler chansen att se ditt verk!
  • Vinnaren LOTTAS fram! Så länge som alla uppfyller våra krav, har alla samma chans att vinna! Den som vinner i slutet av året, gör det för att hon har gjort flest utmaningar!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är klara och bra regler, men jag måste ändå fråga två saker:

1) Måste direktlänken vara klickbar (i så fall ska jag ta reda på hur man gör det)?

2) Vad menas med att sammansättningar inte är tillåtna...kan ni ge ett exempel? Jag är säkert trög, men vill bara ha förstått rätt.

Kram Anki

Anonym sa...

Anki!

Din länk behöver inte vara av den exklusiva sorten, hur bra det än är. Vi vill att vi ska kunna komma direkt till din LO om vi kopierar den länk du skickat oss. Inte bara komma till din blogg, m a o. Vill du ha hjälp, maila oss, så får du hjälp imorgon!

Sammansättningar är lite kinkigare. Exempel: HUS - högHUS, radHUS, parHUS. Exempel: VINTER - VINTERlov, VINTERväder o s v. Däremot har vi sagt att den konstnärliga friheten är stor och att det ofta är en tolkningsfråga... Är det inga uppenbara sammansättningar kan man m a o klara sig...

Fråga på bara! Kram!

Anonym sa...

Noterat de ändrade reglerna :-D

Anonym sa...

Bra med förtydligande av reglerna. Tycker iofs att det inte varit SÅ oklart tidigare heller. Tycker dessutom att dessa utmaningar är "skitkul" och väntar med spänning tills i morgon när nästa ord kommer.

Anki sa...

klart och tydligt och lätt att förstå!

Vilket ord ska man börja humma på i morgon, funderar jag mest på nu:-)

maxell sa...

Å jag tycker det där är självklara regler. Visst vore det snyggare om vi alla kunde lägga in en klickbar länk istället för en kopieringsbar dito. Jag har provat en gång med html-kod, men det fungerade inte.

Har dock sett någon göra så och jag vore mycket tacksam om jag får reda på hur det fungerar. Allt för att ytterligare underlätta för våra värdinnor. ;)

Anonym sa...

Bra att ni tar upp dem igen och fullt förståliga ändringar.. :)

Tack även för förklaringen över sammansatta ord.. :)

Jag skulle vilja veta hur en direktlänk går till och sen måste jag se om jag blir sams med 2peas.. Denna veckan gick det inte alls.. :(

Unknown sa...

Allt är klart som korvspad ;-) Alltid bra att uppdatera sig på reglerna. Kram

Anonym sa...

Jag kan inte göra några klickbara länkar. Och inte kräver vi några sådana heller... men en direktlänk till ert inlägg vill vi ha! Frågade någon av alla er som varit med, om lite hjälp ang klickbara länkar, men tyvärr så blev det inget svar :(

maxell sa...

Självklart är det inget krav med klickbar länk, men jag tänkte att när vi ändå var igång så kunde vi försöka ta reda på hur det görs. För att om möjligt underlätta än mer.

Jag har också frågat, men inte fått något svar. :( Nåååågon måste ju veta
för < url = " http://ettlitetord.blogspot.com/ " > Ett litet ord < / url > utan mellanslag vill sig inte

Bodil sa...

Hittills har jag inte blivit färdig att skicka in något bidrag till era "veckoord". Men så här har Sara lärt mig att lägga länkar. Min blogg heter "www.frugredelinsdillen.blogspot.com". Om jag skulle länka till er så skriver jag så här:
här är mitt bidrag
OBS inga mellanslag föruom mellan a och href.
Då kommer man iofs bara till bloggen, men man kan ju låta tävlingsbidraget ligga som senaste inlägg.
Lycka till och kram från Bodil

Bodil sa...

Ja min kommentar blev ju inte så lyckad, eller blev den lyckad. Ni ser ju bara inte koden hur jag skrivit, men ni kommer direkt till min blogg och hade jag haft ett bidrag så hade jag haft det överst i bloggen. Hur skall jag nu skriva koden då så den inte försvinner. Hmmm
Jag provar att inte ta med "com" i min bloggadress.
Koden:
här är mitt bidrag
Kom ihåg bara mellanslag mellan a och href, samt fullständig bloggadress.
Lycka till igen och kram Bodil

Bodil sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bodil sa...

Jaha då försvann koden igen + att min blogg inte hittades.
Då vet jag inte hur jag skall förklara. JAG GER UPP...
Kram i alla fall från Bodil

Anonym sa...

bodil! tack för dina tappra försök. kanske kan du förklara lättare i ett mail? ettlitetordmail@gmail.com

må gott!

maxell sa...

Aaah den koden har jag glömt.
Ska testa:

Ett litet ord

Fungerar det inte får jag e-posta och fråga. ;)

maxell sa...

Ja men va vackert. Jag har spenderat för mycket tid på forum som har annan kodning för länkar. < a > står ju här nedanför men jag har testat andra ord bakom istället för som det ska vara,
dvs

< a mellanslag href="html-adressen till inlägget som ska in" > Text om länken < a > med ett / framför a för att avsluta det hela. det skrivna mellanslaget ska självklart bytas ut mot ett =